Help, een landingspagina, website of beide?

Geen website hebben en toch online actief. Maak gebruik van een landingspagina.

voorbeeld landingspagina met een call to action
voorbeeld landingspagina met een Call to Action button

Delen via Facebook, Twitter, Instagram, SnapChat, TikTok met een korte krachtige boodschap. Deze moet actueel en interessant zijn voor de doelgroep.

Een landingspagina is een pagina waarop de bezoekers maar één actie kunnen uitvoeren. Dit wordt ook wel een Call to Action genoemd. De pagina heeft dan ook maar één doel.

Dat betekent dat de opmaak van de pagina volgens bepaalde richtlijnen is vormgegeven. Dit geldt ook voor de opmaak van de tekst.

Het allerbelangrijkst is dat de pagina bezoekers niet afleidt van het doel en ze stap voor stap helpt om te bepalen of het voor hen interessant is om in te schrijven of aan te melden. Met andere woorden om te converteren.

Afhankelijk van het doel kan het tot een van onderstaande resultaten leiden:

  • inschrijven voor een nieuwsbrief
  • button met bel-functie (mobiele site)
  • aanvraag per e-mail voor informatie of offerte
  • rechtstreeks naar product bestel pagina

Voor wie is een landingspagina bedoeld?

  • seizoensgebonden producten als vakantie artikelen
  • een interessante partij goederen die snel verkocht moet worden
  • een tijdelijke dienst die wordt aangeboden zoals scooter verhuur
  • het organiseren van een event zoals een festival
  • tijdelijk nieuws boodschap welke niet altijd gelinkt hoeft zijn aan de bedrijfsactiviteiten, zoals Covid-19 met beperkt open of afhaalmogelijkheden

Wat zet je niet op een landingspagina?

  • alleen maar een aanklikbare tekst / button die leidt naar het doel van de landingspagina
  • geen links naar website zelf, bijvoorbeeld op het logo
  • op de pagina zet je geen menu, het gaat om de specifieke boodschap waar je de lezer mee wilt confronteren

Wat zet je wel op een landingspagina?

  • het voordeel van hetgeen je aanbiedt moet direct duidelijk zijn. De lezer zal pas klikken op de link als vertelt wordt wat het aanbod oplevert
  • de lezer wil graag weten waarom ze bij jou moeten zijn, want meestal is een aanbod niet uniek in de markt
  • slechts één Call to Action (CTA). Deze link / button mag best meerdere keren op de landingspagina voorkomen, maar leidt altijd naar hetzelfde doel
  • Geef de bezoeker een aantrekkelijk perspectief als hij of zij zich inschrijft, aanmeldt of een product koopt, bijvoorbeeld een korting voucher, geen of lagere verzendkosten of een extra dienst
  • als het product of dienst het toelaat een einddatum waarvoor het aanbod geldig is, bij voorkeur een vrij korte periode om de actie bereidheid te vergroten

De CTA actie wordt uitgevoerd, en dan?

Als de lezer de moeite genomen heeft om te klikken op de link, button of advertentie, dan is hij of zij geïnteresseerd in jouw product of dienst.

Beloon de bezoeker met iets waar hij of zij blij van wordt. Een cadeautje, een extra dienst of kennismakingskorting of iets wat jouw bedrijf daardoor uniek maakt.

Social Media

De bezoeker is na de actie geïnteresseerd en misschien ook wel genegen om dit te delen op social media. Nodig de bezoeker hiervoor uit en besteed dus serieuze aandacht aan de bedankpagina.

Het testen van de landingspagina ofwel A/B test

In praktijk zal blijken dat een landingspagina niet altijd het gewenste resultaat oplevert. Het is aan te bevelen om een A/B test uit te voeren. Dit betekent dat een pagina op één plek wordt aangepast.

voorbeeld a/b test landingspagina
A/B test landingspagina nu paarse button

Dit kan zijn een foto die verplaatst is of een button met een andere kleur, zolang het maar één wijziging betreft. Doe je dit niet dan is de A/B test waardeloos.

Het is dus mogelijk om zonder website toch online actief te zijn. Een eigen website vergroot natuurlijk de zichtbaarheid enorm en is voor verkoop van producten en diensten een goedkoop medium om bekend te worden bij het publiek.

Geef een reactie